Likwidacja szkody komunikacyjnej krok po kroku

 

Co zrobić gdy przydarzy Ci się wypadek drogowy

Kierując pojazdem zwykle nie dopuszczamy do siebie wiadomości, że coś złego może nam się przydarzyć, jednak wypadki drogowe lub kolizje zdarzają się dosyć często na naszych drogach. Takie zdarzenia to zawsze duży stres, dlatego warto być na nie wcześniej przygotowanym, by w razie czego wiedzieć jak postępować. W tym artykule postaramy się w prosty sposób wytłumaczyć co należy robić gdy przydarzy Ci się wypadek i jak wygląda likwidacja szkody.

 

Likwidacja szkody komunikacyjnej 1

 

Krok 1. Doszło do wypadku lub stłuczki, co zrobić na miejscu zdarzenia?

W pierwszej kolejności musisz zabezpieczyć miejsce zdarzenia, włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąty ostrzegawcze. Jeśli doszło do stłuczki usuwamy pojazdy na pobocze lub parkujemy w bezpiecznym miejscu, tak by nie torować ruchu. W razie wypadku, kiedy są osoby poszkodowane pod żadnym względem nie wolno nam ruszać pojazdów, wzywamy wówczas policję i potrzebne służby.
Kiedy jeszcze musimy wezwać policję?

  • nie możemy ustalić kto jest sprawcą, a kto poszkodowanym,
  • któryś z kierujących jest pod wpływem alkoholu,
  • któryś z kierujących nie posiada dokumentów lub nie posiada ważnego ubezpieczenia OC.

Ważne aby nie zapomnieć o formalnościach. Warunkiem uzyskania odszkodowania od ubezpieczyciela jest spisanie na miejscu oświadczenia o zdarzeniu drogowym, w którym znajdzie się dokładny opis zdarzenia, opis uszkodzeń, dane kierowców i dane polisy sprawcy. Potrzebne będzie także oświadczenie sprawcy szkody. Najlepiej zawsze mieć te dokumenty w samochodzie, w razie wypadku zaoszczędzi Ci to sporo czasu i ułatwi całe postępowanie.

Krok 2. Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela

Po dopełnieniu wszystkich formalności, w sytuacji gdy nie można kontynuować jazdy, samochód zostaje odholowany bezpośrednio do warsztatu lub we wskazane miejsce. Oczywiście koszt holowania zostanie pokryty przez ubezpieczyciela na podstawie wystawionej faktury.

Następnie należy dokonać zgłoszenia szkody w firmie ubezpieczeniowej sprawcy wypadku. Możesz to zrobić bezpośrednio w siedzibie firmy, telefonicznie lub za pośrednictwem internetowego formularza. Ważne aby do zgłoszenia dołączyć całą dokumentacje zdarzenia, przyspieszy to ustalenie wszystkich okoliczności, a co za tym idzie wypłatę odszkodowania.

Krok 3. Naprawa gotówkowa czy bezgotówkowa?

Teraz masz do wyboru dwie opcje, możesz zdecydować się na naprawę gotówkową lub bezgotówkową.

Jeśli wybierasz rozliczenie gotówkowe inaczej kosztorysowe, wówczas ubezpieczyciel wysyła do rozbitego samochodu rzeczoznawcę, który ocenia szkody a następnie dokonuje ich wyceny. Na podstawie sporządzonego kosztorysu wypłacane jest odszkodowanie. Oczywiście naprawy dokonujesz już we własnym zakresie, w dowolnie wybranym warsztacie. Sam rozliczasz się z warsztatem i ubezpieczycielem, co z pewnością jest bardziej kłopotliwe i czasochłonne.

Decydując się na wariant bezgotówkowy nie musisz martwić się zarówno naprawą jak i jej kosztami, wszelkie formalności są także ograniczone do minimum. Kwestie związane z wysokością odszkodowania i jego wypłatą załatwiane są pomiędzy warsztatem a ubezpieczycielem.

Krok 4. Przekazanie auta do warsztatu

To ostatni krok w usunięciu szkody. Jeśli zdecydujesz się na likwidację bezgotówkową nie przejmujesz się już niczym. Wystarczy, że po zgłoszeniu szkody przekażesz samochód do naszego warsztatu i podpiszesz pełnomocnictwo wobec towarzystwa ubezpieczeniowego. My zadbamy o profesjonalną naprawę, a także zajmiemy się wszelkimi formalnościami. Na czas naprawy oferujemy także samochód zastępczy, tak by do minimum zredukować problemy związane ze szkodą. Wszystkie koszty pokryje ubezpieczyciel, a Tobie pozostanie jedynie odbiór gotowego samochodu.

Chociaż stłuczka i rozbity samochód to zawsze przykre zdarzenie, pomożemy Ci sprawnie wyjść z kłopotów. Jeśli postąpisz według powyższych wskazówek masz duże szanse w szybki i łatwy odzyskać w pełni sprawny samochód.